Rēzeknes Tehnoloģiju Akadēmijas zinātnisko darbinieku grupa strādā pie pētījuma par jaunpienācēju iekļaušanas izglītībā, VPP-LETONIKA-2021/4-0002 “Jauni risinājumi demogrāfijas un migrācijas procesu izpētē latviskas un eiropeiskas zināšanu sabiedrības attīstībai” ietvaros.

RTA zinātniskās grupas ietvaros ļoti aktīvi darbojas pētniece- maģistrante Iluta Tarune, kura jau divās zinātniskajās konferencēs prezentējusi savus un darba grupas pētījumus, kaut gan studē tikai 1.studiju gadā un maģistra darba aizstāvēšana paredzēta pēc gada.

Tikpat veiksmīgi darbojas brīvprātīgā Lauma Danilāne, kura veikusi nozīmīgu pētījumu “JAUNPIENĀCĒJU IEKĻAUŠANĀS LATVIJAS VISPĀRIZGLĪTOJOŠAJĀS SKOLĀS” skolēnu zinātnisko darbu ietvaros, mācoties Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas 11.klasē un aizstāvējusi to ar 10 ballēm ( izcili).

Viņas pētījums sastāv no 3 daļām, kur:

- pirmajā nodaļā analizēta iekļaujošās izglītības būtība zinātnieku teorijās un normatīvajos dokumentos. Analīze ļāva secināt, ka iekļaujošās izglītības mērķis ir nodrošināt nelabvēlīgā situācijā nonākušu skolēnu skolas apmeklēšanu, veicināt šķēršļu pārvarēšanu, baiļu, aizspriedumu un atstumtības mazināšanu, kā arī tolerances palielināšanu;

- otrajā nodaļā ir pētīta pasaules valstu pieredze un Latvijas vispārizglītojošo skolu iespējas jaunpienācēju iekļaušanai mācību procesā. Jaunpienācēju integrācija izglītības sistēmā var notikt, ja tiek apmierinātas viņu mācību, sociālās un emocionālās vajadzības, tomēr pastāv faktori, kas to kavē – jaunpienācēju valsts valodas zināšanas, skolotāju gatavība un prasmes strādāt ar šiem skolēniem;

- trešā nodaļa iekļauj sevī empīriskā pētījuma rezultātu analīzi, kura mērķis bija noskaidrot vispārējās izglītības iestādēs iekļauto jaunpienācēju skolēnu pieredzi par iekļaušanās procesu, skolotāju un skolēnu attieksmi, mācību satura apguves iespējām.

Pētījuma rezultātā autore ir sagatavojusi vairākus secinājumus un ieteikumus, kuri tiek plānoti popularizēšanai un publicēšanai zinātniskā rakstā.

Dalīties