Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas zinātniskā grupa publicējusi rakstu par ukraiņu iekļaušanos izglītības sistēmā Latvijā!
Raksta nosaukums angļu valodā: "Providing Quality Education For Newcomers - Challenges And Dimensions Of Solutions"
Raksta autori: Velta Lubkina, Ilga Prudnikova, Janis Dzerviniks, Svetlana Usca, Liga Danilane, Iluta Tarune
Raksta kopsavilkums latviešu valodā: Latvija ar īpašu sapratni ir uzņēmusi Ukrainas iedzīvotājus, un šodienas izaicinājums ir nodrošināt viņiem kvalitatīvu izglītību visos līmeņos. Agrīnās preventīvās atbalsta sistēmas un agrīnās intervences pakalpojumi nodrošina pilnvērtīgas iespējas jauniebraucēju emocionālajai, kognitīvajai, garīgajai un sociālajai attīstībai un labklājībai. Svarīgākais jauniebraucēju izglītības integrācijas faktors ir skolotājs, kas palīdz viņiem veiksmīgi integrēties jaunajā vidē un nodrošina stabilitāti un nepārtrauktību viņu attīstībā. Tas norāda uz nepieciešamību attīstīt skolotāju kompetenci, pilnveidojot viņu prasmes risināt daudzveidības radītās problēmas, kas var pastāvēt klasē intelektuālo spēju vai mācīšanās traucējumu, savstarpējo attiecību vai sociālo prasmju, uzskatu un valodu atšķirību dēļ. Darba mērķis ir sniegt salīdzinošu skatījumu uz pedagogu gatavību strādāt ar jauniebraucējiem dažādos izglītības līmeņos, piedāvājot risinājumus viņu iekļaušanai Latvijas izglītības sistēmā.
Pētījums par jauniebraucēju iekļaušanu izglītībā ir veikts Valsts pētījumu programmas "Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai" projekta "Jauni risinājumi demogrāfijas un migrācijas procesu izpētei latviskas un eiropeiskas zināšanu sabiedrības attīstībai" (DemoMigPro) Nr.VPP-LETONIKA-2021/4-0002 ietvaros.